Sweef

RETURHANTERING FUTURE

Uppdaterad

Returmärkning på lager

🟪 Originalemballage - SE SPECIAL ITEMS IN STOCK - LEVERANSKLART - SUN-COM lager

🟨 Brutet emballage - OUTLET - FT-offline lager

🟦 Reservdel -  SE SPECIAL ITEMS IN STOCK  - CLAIMPARTS AT FUTURE - NO STOCK / SUN-COM / FT-offline

🟥 Bortforsling - SLÄNG / eventuell negativ justering i lager



RUTIN FÖR RETURER - SMÅ LAGERVAROR HFC + NUF etc

  • Dessa läggs inte in i något incoming dokument 
  • Inkomna returer slackas i retur slack
  • Slacka specifik hantering under respektive produkt: 
  • Daniel checkar av med ✅ när han hanterat och returnerat produkt i ongoing 
  • OPS checkar av med ✅ när vi hanterat returen på vår sida - 2 bockar betyder total-hanterad retur


Exempel: Retur av Nufferton pyjamas:

1. Daniel slackar bild + ordernummer

2. Öppna kundkonversationen i Claimlane eller Kundo

3. Kolla info från KS angående skick på produkt - kan den säljas vidare eller ej?

4. Slacka hantering till Future: 

Exempel 1:  🟪 #NUF232 NUF-15 - 656305 Uno Stripe - Wide legs - Cabernet & Yellow - M - Tillbaka i lager @Daniel @Viktor Ottosson

Exempel 2: 🟨 #NUF232 NUF-15 - 656305 Uno Stripe - Wide legs - Cabernet & Yellow - M - LÄGG I RETURLÅDAN @Daniel @Viktor Ottosson 

4. Kreditera till SUN-COM

  • RETURFRAKT - Enligt lag skall kunden inte betala den initiala frakten så vi krediterar alltid produkt + frakt. MEN - Ifall KS lämnat kommentar att kunden skall betala returfrakt så tar vi bort fraktraden helt - då "slår original och returfrakt ut varandra".
  • ⚠️ Används inte nu - HANDLING FEE - 50 kr - bör tillkomma i framtiden - Kim is on it med Samuel. 

🔥 Alla produkter som inte kan säljas vidare tas till Showroom i en TRDEL-låda - kreditera dessa till SUN-COM och lagerjustera ner. Med jämna mellanrum tar vi över dessa lådor till showroom - inte varje vecka tillsvidare. När produkten inkommit showroom säljs den på OUTLET som SPC.

5. Meddela kunden via Claimlane / Kundo att returen inkommit och att produkten är krediterad

6. ✅ Bocka av i slack när returen är hanterad på vår sida. 

🔥 OBS - Kolla med KS vad som är överenskommet om något är oklart.



RUTIN FÖR FUTURE RETURER MÖBLER:

  • Produkter som skall inkomma vårt lager skall ligga under INCOMING i Gemensamma med info angående hantering. Ligger inte produkten där får man köra detektivarbete.
  • Inkomna returer slackas i Inbound slack


Returmärkning på lager

🟪 Originalemballage - SE SPECIAL ITEMS IN STOCK - LEVERANSKLART - SUN-COM lager

🟨 Brutet emballage - OUTLET - FT-offline lager

🟦 Reservdel -  SE SPECIAL ITEMS IN STOCK  - CLAIMPARTS AT FUTURE - NO STOCK / SUN-COM / FT-offline

🟥 Bortforsling - SLÄNG / eventuell negativ justering i lager



🟪 INCOMING Original emballage - SE SPECIAL ITEMS IN STOCK - Eventuell makulering 

Kreditering

  1. Skall produkten krediteras? -> Kreditera eller be ekonomi kreditera till SUN-COM -> Meddela kund angående inkommet gods + kreditering via Claimlane eller kundo
  2. Skall produkten inte krediteras? -> Är det är en +/- order så ska produkten redan ligga i rätt lager vid utleverans av ersättande produkt. Är det inte en +/- order så behöver produkten höjas i SUN-COM lager 

Hantering Gemensamma

  1. Ändra lagertagg och eventuellt hanteringstagg i Gemensamma
  2. Flytta upp produkten i Gemensamma till inkomna varor - Är det en lagervara i originalemballage tas den bort ur Gemensamma
  3. Ändra datum till när produkten inkom
  4. Emilia ändrar Status-tagg till LEVERANSKLART i Gemensamma när hon lagt produkten på hemsidan.

Hantering Slack

  1. Tagga slack meddelandet med 🟪 och be @Daniel platsa om till Leveransklara avdelningen på lagret (eller eventuell annan hantering om info getts)
  2. Är det en lagervara, ex rådjuret, Be Daniel lägga tillbaka den i lagret. Tagga även @Viktor Ottosson om det är en Nufferton och HFC produkt
  3. EXEMPEL 1: #NUF232 NUF-15 - 656305 Uno Stripe - Wide legs - Cabernet & Yellow - M - Original emballage - Tillbaka i lager @Daniel @Viktor Ottosson



🟨 INCOMING Broken emballage - SE SPECIAL ITEMS IN STOCK - Retur av öppnad produkt

Kreditering

  1. Skall produkten krediteras? -> Kreditera eller be ekonomi kreditera till FT-OFFLINE   -> Meddela kund angående inkommet gods + kreditering via Claimlane eller kundo
  2. Skall produkten inte krediteras? -> Är det är en +/- order så ska produkten redan ligga i rätt lager vid utleverans av ersättande produkt. Är det inte en +/- order så behöver produkten höjas i FT-OFFLINE lager 

Hantering Gemensamma

  1. Ändra lagertagg och hanteringstagg i Gemensamma
  2. Flytta upp produkten i Gemensamma till inkomna varor
  3. Ändra datum till när produkten inkom
  4. Vi ändrar status-tagg till OUTLET när en Daniel lagt upp en produkt på Blocket

Hantering Slack

  1. Tagga slack meddelandet med 🟨 och be @Daniel ställa produkten på OUTLET (eller eventuell annan hantering om info getts)
  2. Är det en Nufferton eller HFC produkt som inte kan säljas som original -> Tagga även @Viktor Ottosson och be honom preppa för körning till showroom inkommande vecka. Lägg produkten i körningsmailet till showroom
  3. EXEMPEL 1: 🟨 #NUF232 NUF-15 - 656305 Uno Stripe - Wide legs - Cabernet & Yellow - M - RETUR Brutet emballage - Läggs på körningen vecka 15 @Daniel @Viktor Ottosson
  4. EXEMPEL 2: 🟨 #26655 Andersson - Mammuten Loveseat Solemio 03 - Ställ på OUTLET



🟦 RESERVDEL - TRDEL -Skall ligga som incoming i CLAIM PARTS AT FUTURE, Främst reservdelar utan lager

Hantering Gemensamma

  1. Är det en reservdel så kan produkten ha lager NO STOCK / FT-offline / SUN-COM beroende på artikelnummer (TRDEL)
  2. Ändra till aktuell lagertagg och hanteringstagg i CLAIM PARTS AT FUTURE
  3. Flytta upp produkten i Gemensamma till inkomna varor
  4. Ändra datum till när produkten inkom

Hantering Slack

  1. Dubbelkolla att batchnummer stämmer överens med Daniels slack och CLAIM PARTS AT FUTURE
  2. Tagga slack meddelandet med 🟦 och be Daniel platsa till Reservdels avdelningen på lagret 



🟥 BORTFORSLAS - Ibland dyker det upp produkter som har bortforsling på sin order 

Hantering

  1. Om produkten är lagerförd -> justera ner lagret

Hantering Slack

  1. Tagga slack meddelandet med 🟥 och be @Daniel slänga produkten



warning Created with Sketch.