RETURHANTERING FUTURE
Returmärkning på lager
🟪 Originalemballage - SE SPECIAL ITEMS IN STOCK - LEVERANSKLART - SUN-COM lager
🟨 Brutet emballage - OUTLET - FT-offline lager
🟦 Reservdel - SE SPECIAL ITEMS IN STOCK - CLAIMPARTS AT FUTURE - NO STOCK / SUN-COM / FT-offline
🟥 Bortforsling - SLÄNG / eventuell negativ justering i lager
RUTIN FÖR RETURER - SMÅ LAGERVAROR HFC + NUF etc
- Dessa läggs inte in i något incoming dokument
- Inkomna returer slackas i retur slack
- Slacka specifik hantering under respektive produkt:
- Daniel checkar av med ✅ när han hanterat och returnerat produkt i ongoing
- OPS checkar av med ✅ när vi hanterat returen på vår sida - 2 bockar betyder total-hanterad retur
Exempel: Retur av Nufferton pyjamas:
1. Daniel slackar bild + ordernummer
2. Öppna kundkonversationen i Claimlane eller Kundo
3. Kolla info från KS angående skick på produkt - kan den säljas vidare eller ej?
4. Slacka hantering till Future:
Exempel 1: 🟪 #NUF232 NUF-15 - 656305 Uno Stripe - Wide legs - Cabernet & Yellow - M - Tillbaka i lager @Daniel @Viktor Ottosson
Exempel 2: 🟨 #NUF232 NUF-15 - 656305 Uno Stripe - Wide legs - Cabernet & Yellow - M - LÄGG I RETURLÅDAN @Daniel @Viktor Ottosson
4. Kreditera till SUN-COM
- RETURFRAKT - Enligt lag skall kunden inte betala den initiala frakten så vi krediterar alltid produkt + frakt. MEN - Ifall KS lämnat kommentar att kunden skall betala returfrakt så tar vi bort fraktraden helt - då "slår original och returfrakt ut varandra".
- ⚠️ Används inte nu - HANDLING FEE - 50 kr - bör tillkomma i framtiden - Kim is on it med Samuel.
🔥 Alla produkter som inte kan säljas vidare tas till Showroom i en TRDEL-låda - kreditera dessa till SUN-COM och lagerjustera ner. Med jämna mellanrum tar vi över dessa lådor till showroom - inte varje vecka tillsvidare. När produkten inkommit showroom säljs den på OUTLET som SPC.
5. Meddela kunden via Claimlane / Kundo att returen inkommit och att produkten är krediterad
6. ✅ Bocka av i slack när returen är hanterad på vår sida.
🔥 OBS - Kolla med KS vad som är överenskommet om något är oklart.
RUTIN FÖR FUTURE RETURER MÖBLER:
- Produkter som skall inkomma vårt lager skall ligga under INCOMING i Gemensamma med info angående hantering. Ligger inte produkten där får man köra detektivarbete.
- Inkomna returer slackas i Inbound slack
Returmärkning på lager
🟪 Originalemballage - SE SPECIAL ITEMS IN STOCK - LEVERANSKLART - SUN-COM lager
🟨 Brutet emballage - OUTLET - FT-offline lager
🟦 Reservdel - SE SPECIAL ITEMS IN STOCK - CLAIMPARTS AT FUTURE - NO STOCK / SUN-COM / FT-offline
🟥 Bortforsling - SLÄNG / eventuell negativ justering i lager
🟪 INCOMING Original emballage - SE SPECIAL ITEMS IN STOCK - Eventuell makulering
Kreditering
- Skall produkten krediteras? -> Kreditera eller be ekonomi kreditera till SUN-COM -> Meddela kund angående inkommet gods + kreditering via Claimlane eller kundo
- Skall produkten inte krediteras? -> Är det är en +/- order så ska produkten redan ligga i rätt lager vid utleverans av ersättande produkt. Är det inte en +/- order så behöver produkten höjas i SUN-COM lager
Hantering Gemensamma
- Ändra lagertagg och eventuellt hanteringstagg i Gemensamma
- Flytta upp produkten i Gemensamma till inkomna varor - Är det en lagervara i originalemballage tas den bort ur Gemensamma
- Ändra datum till när produkten inkom
- Emilia ändrar Status-tagg till LEVERANSKLART i Gemensamma när hon lagt produkten på hemsidan.
Hantering Slack
- Tagga slack meddelandet med 🟪 och be @Daniel platsa om till Leveransklara avdelningen på lagret (eller eventuell annan hantering om info getts)
- Är det en lagervara, ex rådjuret, Be Daniel lägga tillbaka den i lagret. Tagga även @Viktor Ottosson om det är en Nufferton och HFC produkt
- EXEMPEL 1: #NUF232 NUF-15 - 656305 Uno Stripe - Wide legs - Cabernet & Yellow - M - Original emballage - Tillbaka i lager @Daniel @Viktor Ottosson
🟨 INCOMING Broken emballage - SE SPECIAL ITEMS IN STOCK - Retur av öppnad produkt
Kreditering
- Skall produkten krediteras? -> Kreditera eller be ekonomi kreditera till FT-OFFLINE -> Meddela kund angående inkommet gods + kreditering via Claimlane eller kundo
- Skall produkten inte krediteras? -> Är det är en +/- order så ska produkten redan ligga i rätt lager vid utleverans av ersättande produkt. Är det inte en +/- order så behöver produkten höjas i FT-OFFLINE lager
Hantering Gemensamma
- Ändra lagertagg och hanteringstagg i Gemensamma
- Flytta upp produkten i Gemensamma till inkomna varor
- Ändra datum till när produkten inkom
- Vi ändrar status-tagg till OUTLET när en Daniel lagt upp en produkt på Blocket
Hantering Slack
- Tagga slack meddelandet med 🟨 och be @Daniel ställa produkten på OUTLET (eller eventuell annan hantering om info getts)
- Är det en Nufferton eller HFC produkt som inte kan säljas som original -> Tagga även @Viktor Ottosson och be honom preppa för körning till showroom inkommande vecka. Lägg produkten i körningsmailet till showroom
- EXEMPEL 1: 🟨 #NUF232 NUF-15 - 656305 Uno Stripe - Wide legs - Cabernet & Yellow - M - RETUR Brutet emballage - Läggs på körningen vecka 15 @Daniel @Viktor Ottosson
- EXEMPEL 2: 🟨 #26655 Andersson - Mammuten Loveseat Solemio 03 - Ställ på OUTLET
🟦 RESERVDEL - TRDEL -Skall ligga som incoming i CLAIM PARTS AT FUTURE, Främst reservdelar utan lager
Hantering Gemensamma
- Är det en reservdel så kan produkten ha lager NO STOCK / FT-offline / SUN-COM beroende på artikelnummer (TRDEL)
- Ändra till aktuell lagertagg och hanteringstagg i CLAIM PARTS AT FUTURE
- Flytta upp produkten i Gemensamma till inkomna varor
- Ändra datum till när produkten inkom
Hantering Slack
- Dubbelkolla att batchnummer stämmer överens med Daniels slack och CLAIM PARTS AT FUTURE
- Tagga slack meddelandet med 🟦 och be Daniel platsa till Reservdels avdelningen på lagret
🟥 BORTFORSLAS - Ibland dyker det upp produkter som har bortforsling på sin order
Hantering
- Om produkten är lagerförd -> justera ner lagret
Hantering Slack
- Tagga slack meddelandet med 🟥 och be @Daniel slänga produkten