Sweef

⭐️ RETURHANTERING FUTURE - OPS

Uppdaterad

Returmärkning på lager

🟪 Originalemballage - SE SPECIAL ITEMS IN STOCK - LEVERANSKLART - SUN-COM lager

🟨 Brutet emballage - OUTLET - FT-offline lager

🟦 Reservdel -  SE SPECIAL ITEMS IN STOCK  - CLAIMPARTS AT FUTURE - NO STOCK / SUN-COM / FT-offline

🟥 Bortforsling - SLÄNG / eventuell negativ justering i lager



RUTIN FÖR RETURER - SMÅ LAGERVAROR HFC + NUF etc

  • Dessa läggs inte in i något incoming dokument 
  • Inkomna returer slackas i retur slack
  • Slacka specifik hantering under respektive produkt: 
  • Daniel checkar av med ✅ när han hanterat och returnerat produkt i ongoing 
  • OPS checkar av med ✅ när vi hanterat returen på vår sida - 2 bockar betyder total-hanterad retur


KREDITERA enligt denna guide: CREDIT MEMO GUIDE


Exempel: Retur av Nufferton pyjamas:

1. Daniel slackar bild + ordernummer

2. Öppna kundkonversationen i Claimlane eller Kundo

3. Kolla info från KS angående skick på produkt - kan den säljas vidare eller ej?

4. Slacka hantering till Future: 

Exempel 1:  🟪 #NUF232 NUF-15 - 656305 Uno Stripe - Wide legs - Cabernet & Yellow - M - Tillbaka i lager @Daniel @Viktor Ottosson

Exempel 2: 🟨 #NUF232 NUF-15 - 656305 Uno Stripe - Wide legs - Cabernet & Yellow - M - LÄGG I RETURLÅDAN @Daniel @Viktor Ottosson 

4. Kreditera till SUN-COM enligt CREDIT MEMO GUIDE

  • RETURFRAKT - Enligt lag skall kunden inte betala den initiala frakten så vi krediterar alltid produkt + frakt. MEN - Ifall KS lämnat kommentar att kunden skall betala returfrakt så tar vi bort fraktraden helt - då "slår original och returfrakt ut varandra".
  • ⚠️ Används inte nu - HANDLING FEE - 50 kr - bör tillkomma i framtiden - Kim is on it med Samuel. 

🔥 Alla produkter som inte kan säljas vidare tas till Showroom i en TRDEL-låda - kreditera dessa till SUN-COM och lagerjustera ner. Med jämna mellanrum tar vi över dessa lådor till showroom - inte varje vecka tillsvidare. När produkten inkommit showroom säljs den på OUTLET som SPC.

5. Meddela kunden via Claimlane / Kundo att returen inkommit och att produkten är krediterad

6. ✅ Bocka av i slack när returen är hanterad på vår sida. 

🔥 OBS - Kolla med KS vad som är överenskommet om något är oklart.



RUTIN FÖR FUTURE RETURER MÖBLER:

  • Produkter som skall inkomma vårt lager skall ligga under INCOMING i Gemensamma med info angående hantering. Ligger inte produkten där får man köra detektivarbete.
  • Inkomna returer slackas i Inbound slack


🟪 INCOMING Original emballage - SE SPECIAL ITEMS IN STOCK - Eventuell makulering 

Kreditering

  1. Skall produkten krediteras? -> Kreditera eller be ekonomi kreditera till SUN-COM -> Meddela kund angående inkommet gods + kreditering via Claimlane eller kundo
  2. Skall produkten inte krediteras? -> Är det är en +/- order så ska produkten redan ligga i rätt lager vid utleverans av ersättande produkt. Är det inte en +/- order så behöver produkten höjas i SUN-COM lager 

Hantering Gemensamma

  1. Ändra lagertagg och eventuellt hanteringstagg i Gemensamma
  2. Flytta upp produkten i Gemensamma till inkomna varor - Är det en lagervara i originalemballage tas den bort ur Gemensamma
  3. Ändra datum till när produkten inkom
  4. Emilia ändrar Status-tagg till LEVERANSKLART i Gemensamma när hon lagt produkten på hemsidan.

Hantering Slack

  1. Tagga slack meddelandet med 🟪 och be @Daniel platsa om till Leveransklara avdelningen på lagret (eller eventuell annan hantering om info getts)
  2. Är det en lagervara, ex rådjuret, Be Daniel lägga tillbaka den i lagret. Tagga även @Viktor Ottosson om det är en Nufferton och HFC produkt
  3. EXEMPEL 1: #NUF232 NUF-15 - 656305 Uno Stripe - Wide legs - Cabernet & Yellow - M - Original emballage - Tillbaka i lager @Daniel @Viktor Ottosson



🟨 INCOMING Broken emballage - SE SPECIAL ITEMS IN STOCK - Retur av öppnad produkt

Kreditering

  1. Skall produkten krediteras? -> Kreditera eller be ekonomi kreditera till FT-OFFLINE   -> Meddela kund angående inkommet gods + kreditering via Claimlane eller kundo CREDIT MEMO GUIDE
  2. Skall produkten inte krediteras? -> Är det är en +/- order så ska produkten redan ligga i rätt lager vid utleverans av ersättande produkt. Är det inte en +/- order så behöver produkten höjas i FT-OFFLINE lager 

Hantering Gemensamma

  1. Ändra lagertagg och hanteringstagg i Gemensamma
  2. Flytta upp produkten i Gemensamma till inkomna varor
  3. Ändra datum till när produkten inkom
  4. Vi ändrar status-tagg till OUTLET när en Daniel lagt upp en produkt på Blocket

Hantering Slack

  1. Tagga slack meddelandet med 🟨 och be @Daniel ställa produkten på OUTLET (eller eventuell annan hantering om info getts)
  2. Är det en Nufferton eller HFC produkt som inte kan säljas som original -> Tagga även @Viktor Ottosson och be honom preppa för körning till showroom inkommande vecka. Lägg produkten i körningsmailet till showroom
  3. EXEMPEL 1: 🟨 #NUF232 NUF-15 - 656305 Uno Stripe - Wide legs - Cabernet & Yellow - M - RETUR Brutet emballage - Läggs på körningen vecka 15 @Daniel @Viktor Ottosson
  4. EXEMPEL 2: 🟨 #26655 Andersson - Mammuten Loveseat Solemio 03 - Ställ på OUTLET



🟦 RESERVDEL - TRDEL -Skall ligga som incoming i CLAIM PARTS AT FUTURE, Främst reservdelar utan lager

Hantering Gemensamma

  1. Reservdelen skall ligga i INCOMING i CLAIMPART AT FUTURE - - Lägg in produkten i dokumentet om KS har missat
  2. Är det en reservdel så kan produkten ha lager NO STOCK / FT-offline / SUN-COM beroende på artikelnummer (TRDEL)
  3. Har den inget artikelnummer - skapar vi ett tillfälligt IKO och lägger IKO-mummer som batch - lager SUN-COM
  4. Ändra till aktuell lagertagg och hanteringstagg 
  5. Flytta upp produkten till inkomna varor i dokumentet
  6. Ändra datum till när produkten inkom

Hantering Slack

  1. Dubbelkolla att batchnummer stämmer överens med Daniels slack och CLAIM PARTS AT FUTURE
  2. Tagga slack meddelandet med 🟦 och be Daniel platsa till Reservdels avdelningen på lagret 



🟥 BORTFORSLAS - Ibland dyker det upp produkter som har bortforsling på sin order 

Hantering

  1. Om produkten är lagerförd -> justera ner lagret

Hantering Slack

  1. Tagga slack meddelandet med 🟥 och be @Daniel slänga produkten



warning Warning.