Sweef

RETURHANTERING

Uppdaterad

RETURFLÖDE REKLAMATION - SWAP TILL NY PRODUKT

  1. Kund gör en reklamation
  2. KS skapar en BC-order på en ny claim-del eller en soffa med retur eller bortforsling som artikelrad. Utförlig info i ordern ifall något skall krediteras och hur mycket SKAPA CLAIM
  3. Ifall originalprodukten skall i retur: KS lägger in den gamla produkten med originalordernummer/batchnummer, PL-nummer och kundolänk i Gemensamma Påväg-in. Utförlig info om ordern + ifall något skall krediteras och hur mycket
  4. Skriv originalordernummer/batchnummer på lånesoffa/originalprodukt som skall tillbaka i arbetsbeskrivningen i BC
  5. OPS fixar krediteringen i BC till önskat lager när returen inkommit Future
  6. OPS flyttar upp produkten från Påväg-in i gemensamma.
  7. OPS meddelar KS att produkten är åter i lager


Scenario: Om vi tar till baka en soffa och endast vill spara t.ex armstöden:

  1. KS meddelar i mail till Futures kundtjänst att allt skall slängas utom t.ex armstöden. 
  2. KS lägger in armstöden i Claim parts at Future under Påväg-in med originalordernummer/batchnummer med kundolänk, utförlig info om ordern + ifall något skall krediteras och hur mycket
  3. Skriv originalordernummer/batchnummer på originalprodukt som skall tillbaka i arbetsbeskrivningen i BC
  4. FUTURE returnerar endast armstöden i Ongoing. Sparas bara 1 armstöd så kommer Future notera detta i retur-slack OPS.
  5. OPS fixar krediteringen i BC till önskat lager när returen inkommit Future
  6. OPS flyttar upp produkten från Påväg-in i gemensamma.
  7. OPS meddelar KS att produkten är åter i lager



RETURFLÖDE - ENDAST HÄMTA IN ex ÅNGER 

Scenario: Soffan står hos lagret i GBG

  1. Kunden ångrar soffan
  2. KS mailar in till Future att kunden inte vill ta emot soffan 
  3. KS lägger in produkten med PL nummer och kundolänk i Gemensamma Påväg in. Utförlig info om ordern + ifall något skall krediteras och hur mycket
  4. FUTURE skapar inhämtningsorder i Opter
  5. Returen registreras i retur-slack OPS
  6. OPS fixar krediteringen i BC till önskat lager när returen inkommit Future
  7. OPS flyttar upp produkten från Påväg-in i gemensamma.



NUFFERTON OCH HFC


En NUFFERTON eller HFC-produkt returneras till SHOWROOM och skall krediteras

  • Produkt mot SHOW-SE-ON (oavsett om den är i originalförpackning eller bruten)
  • Kan inte produkten packas om och säljas vidare som original så gör KS sedan en Negativ artikeljounal i SHOW-SE-ON och säljer den på Blocket som SPC!

En NUFFERTON eller HFC-produkt som returneras till FUTURE och skall krediteras

  • Produkt mot SUN-COM (oavsett om produkten kan säljas som ny eller ej)
  • Kan den inte säljas som ny läggs den på körningen till showroom
  • Följ guiden i mailet
  • OPS lägger den på en transfer order till showroom och gör en negativ justering i lagret när den inkommit. 
  • Produkten säljs sedan på Blocket/Outlet i showroom som SPC

 

warning Created with Sketch.